Po raz drugi z rzędu Heikki Kovalainen obejmuje fotel kierowcy po Fernando Alonso, po tym jak w grudniu ubiegłego roku został ogłoszony drugim kierowcą zespołu McLaren w sezonie 2008. Podczas sesji testowej w Jerez Fin znalazł czas, aby podzielić się z dziennikarzami swoim pierwszym wrażeniem na temat nowego teamu oraz opowiedzieć o przygotowaniach do nowego wyzwania- sezonu 2008.
Jak spisuje się bolid?Heikki Kovalainen: „Jest naprawdę fantastyczny. Oczywiście zbyt wcześnie jest by mówić o tym jak jest dobry, ale już czuję różnicę w porównaniu do ubiegłorocznego Renault. Moje odczucia związane z zespołem są pozytywne. Naprawdę lubię spędzać czas tutaj; jak do tej pory jest dobrze."
Jak się jeździ bez kontroli trakcji?
HK: „Oczywiście jest nieco trudniej. Trzeba być bardziej skoncentrowanym, jest łatwiej popełnić błąd i bardzo łatwo wprowadzić w poślizg tylne koła, co kosztuje utratę czasu. Przez cały czas próbuję pracować nad moją techniką jazdy, aby upewnić się że wyciągam z bolidu wszystko, ale to sprawia przyjemność. Sądzę, że to dobra zmiana."
Czy sądzisz, że to będzie bardziej niebezpieczne?
HK: „Nie, nie sądzę- Formuła 1 zawsze jest trochę niebezpieczna. Nie obawiam się niczego- trzeba być tylko bardziej uważnym i bardzo mocno skupionym- zwłaszcza podczas deszczu będzie ciężej. Ale nie sądzę, żeby to było zbyt trudne i uważam, że kierowcy przyzwyczają się do tego szybko. Sądzę, że tak jest lepiej dla sportu. Prawdopodobnie będziemy widzieli więcej poślizgów, więcej błędów, i być może więcej wyprzedzeń. To jest to czego oczekują kibice więc miejmy nadzieję, że tak się stanie.”
Czy doświadczenie z jazdy w GP2 pomoże Ci w jeździe bez kontroli trakcji?
HK: „Nie, nie tak bardzo. Oczywiście wiem jak się powinno jeździć bez kontroli trakcji sprzed dwóch lat, ale inni zawodnicy nauczą się szybko, a kiedy pojedziemy do Melbourne nie będę miał już z tego powodu żadnej przewagi.”
Jak zachowuje się bolid na dłuższych przejazdach?
HK: „Sądzę, że jest bardzo obiecujący. Zaczęliśmy przejazdy z czasem 1:19 sekundy, a udało nam się ukończyć w dolnej części 1:20 sekundy. Jak dla mnie to wygląda całkiem dobrze, a inżynierowie wydają się być zachęceni, ale podczas testów tak naprawdę do końca nie wie się gdzie się jest- nie wiadomo co inne zespoły robią. Jeżeli chodzi o prowadzenie jestem całkiem zadowolony.”
Pod jakim względem ten bolid jest lepszy od Renault?
HK: „Największa różnica jest pod względem przyczepności i balansu przy dużej prędkości. Ale po trochu ze wszystkiego, nie ma w tym żadnej magii, nie ma żadnych trików to po prostu wychodzi na okrążeniu.”
Jak zmiana zespołu zmieniła twój wizerunek w Finlandii?
HK: „Nie za bardzo, nie zauważyłem żadnej różnicy. Kimi [Raikkonen] jest nadal numerem jeden jako Mistrz Świata zyskał wiele pogłosu i nadal może być bardzo cichy. Osobiście prowadzę spokojne życie prywatne i nikt mnie nie dręczy.”
Czy zmieniłeś swoje podejście do osobistych przygotowań do sezonu 2008?
HK: „Tak, oczywiście. Start sezonu 2007 był kiepski. Nie byłem przygotowany wystarczająco dobrze fizycznie, mentalnie, czy technicznie. Nie spędzałem wystarczająco dużo czasu z zespołem. Ale jak dołączyłem do McLarena, od razu wprowadziliśmy zmiany do mojego programu treningowego, aby poprawić moją tężyznę. Spędzam więcej czasu w fabryce z zespołem. Zmieniłem wiele rzeczy i sądzę, że będę lepszym kierowcą niż w ubiegłym roku, gdy pojadę do Melbourne.”
Jak się jeździ bez hamowania silnikiem?
HK: „Trochę trudniej jest zatrzymać bolid. Także, gdy zablokujesz koła nic nie kontroluje hamowania, tak więc trzeba delikatniej operować hamulcami. Ale osobiście mogę to porównać jedynie do tego co było w Renault, nie wiem jak spisywał się McLaren wcześniej tak więc ciężko jest to porównać.”
Jakie są twoje oczekiwania przed zbliżającym się sezonem?
HK: „Aktualnie jestem skoncentrowany na przygotowaniu się do pierwszego wyścigu lepiej niż to uczyniłem w ubiegłym roku. Muszę mieć pewność, że gdy pojadę do Melbourne będę wiedział, że zrobiłem wszystko co tylko mogłem, wtedy wyniki powinny być dobre.”
Po jazdach bolidem, czy byłbyś rozczarowany nie wygrywając wyścigu w tym roku?
HK: „Ciężko powiedzieć. Szczerze, nie wiem gdzie jesteśmy w porównaniu do innych. Jesteśmy bardzo pozytywnie nastawieni, każdy w zespole jest bardzo podekscytowany nowym bolidem, ale lepiej nie wróżyć za dużo jeszcze.”
Jaka jest kultura i etyka pracy w McLarenie w porównaniu z tą do której jesteś przyzwyczajony?
HK: „Byłem już zadowolony w Renault, mają wspaniałą ekipę ludzi pracujących tam. Atmosfera w McLarenie jest spokojna, każdy ciężko pracuje. Sądzę, że to mi będzie odpowiadało nieco lepiej, to przyjacielski i bardzo ciepły zespół. Słyszałem wiele rzeczy wcześniej, ale nie wiem skąd te informacje się brały. Każdy był bardzo miły, przywitał się ze mną i prawdopodobnie nie byłem bardziej szczęśliwy w życiu.”
16.01.2008 19:09
0
Mowisz ze sa postepy w uznaniu do ubieglego reno ?? jakos Alonso ubieglorocznym reno wyprzedza cie i ma lepsze czasy. Reno bez Alonso jest jak ferari bez schumachera. Taka prawda :(
16.01.2008 19:11
0
Alonso w reno spotrafi wygrac a w innym bolidzie nie jest juz taki dobry chociarz pokazal ze umie jezdzic pokazal to bedac w maklarenie. Ten sezon byl zdominowany przez 2 zespoly i gdyby nie katastrofa to nikt pozanimi nie byl by na podium. W poprzednich latach bylo wiecej umiejetnosci. Np Monza 2006 robert 5 sila jest na podium. w 2007 - 3 sila i tlyko 2 razy na podium i to bez roberta :(
16.01.2008 20:09
0
przesio trochę liche porównanie! Wszak Ferrari wygrało w poprzednim sezonie, kierowca Ferrari rónież :)
16.01.2008 22:12
0
O! Ja mam dobre porównanie!: Renault bez Alonso to tak jak BMW z Villeneuvem, a Alonso z Renault, to tak jak BMW bez Villeneuva :}
16.01.2008 23:43
0
Heikki będzie teraz starał się udowodnić jak to wspaniale czuje się w McL. Może tak jest ale ten tekst jest trochę przesłodzony. Ale to pytanie mnie rozwaliło:<> ;-) jakaś mała prowokacja?
17.01.2008 09:59
0
a gdy co dzień rano wstaję - smaruję się wazeliną i witam z wszystkimi z mcl......sąspokojni bo używamy tej samej wazeliny - jak będę w ferrari to będę używał innej....
17.01.2008 13:36
0
Qbus81 w zeszłym sezonie wygrało scuderFIA a nie żadne tam ferrari
17.01.2008 15:03
0
walerus, a czego się po chłopaku spodziewałeś, że zacznie mięsem rzucac na Renault ? Że zacznie wytykac to co mu się może w McLarenia nie podoba ? A może wręcz przeciwnie jest mu w teamie z Waking lepiej. pasior : Scuderia Ferrari jak już :) A z włoskiego Scuderia oznacza Stajnia :) Co do przesia testy nigdy nie były miarodajne , oczywiście co nie co nakreślają lecz wynik końcowy i tak dopiero poznamy w Australii. Okreś od hm prezentacji bolidu do 1 GP jest najcięższym dla inżynierów z powodu pierwszych informacji co należy poprawic w nowym bolidzie. Co do samego Kovalainena to czas pokaże. Dobrze powiedział "Nie byłem przygotowany wystarczająco dobrze fizycznie, mentalnie, czy technicznie" ale potrafił i pokonac Fisichelle, a także stanąc na podium :)
17.01.2008 15:04
0
Okres*
17.01.2008 19:29
0
noo myśle ze kovalainen pokaze hamiltonowi gdzie jego miejsce...;)
17.01.2008 19:58
0
Raczej niekoniecznie :-)
17.01.2008 20:17
0
klaudusiu zgadzam się z Tobą tylko że u mnie to nadzieja że ktoś pokaże Hamiltonowi miejsce w szeregu.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się